Kolejny już raz nasza szkoła uczestniczyła w kampanii społecznej ,,BohaterON – Włącz historię”, realizowanej przez Instytut Pamięci Narodowej, Fundację Rosa i Fundację Sensoria pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej.  W ramach tej akcji, a szczególnie nawiązując do Powstania Warszawskiego, uczniowie mogli uczcić pamięć o tych wydarzeniach i dowiedzieć się, jakie znaczenie ma ta historia dla kształtowania tożsamości narodowej.

W ramach projektu uczniowie na zajęciach lekcyjnych zostali wprowadzeni w tematykę II wojny światowej i okoliczności wybuchu powstania warszawskiego. Mieli okazję zobaczyć i przeczytać fragmenty artykułów z  lat wojennych. Na wstępie uczniowie wysłuchali piosenki “Włącz historię” promującą akcję. Uczniowie, z klasy 6c, przebrali się za Małych Powstańców.

Jednym z tematów opracowanych w ramach akcji była praca na materiałach edukacyjnych wystawy elementarnej „Powstanie Warszawskie 1944. Bitwa o Polskę”, która przybliżyła to zagadnienie – począwszy od konferencji w Teheranie i rozpoczęciu Akcji „Burza” po zakończenie walk w stolicy, czyli historię zrywu Armii Krajowej i warszawiaków przeciwko okupantowi niemieckiemu.

Uczniowie obejrzeli wywiad z udziałem świadka wydarzeń związanych z Powstaniem Warszawskim – panią Janiną Jankowską ps. „Jasia”, która podczas zrywu była sanitariuszką Obwodu II Żoliborz. Usłyszeli opowieść o przebiegu walk, codzienności mieszkańców oraz o bohaterach tamtych czasów.

Wysłuchaliśmy również opowiadania Renaty Piątkowskiej „Uparte serce tego miasta – Warszawiacy i ich miasto oczami reporterów”, na które składają się – wywołane dźwiękiem syren i klaksonów upamiętniających 79. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego – wspomnienia uczestników tego wydarzenia i ich najbliższych. Słuchając nagrania uczniowie zajmowali się malowaniem kolorowanki BohaterON w Twojej Szkole 2023.  Kolejne opowiadanie „Jak zostałem bohaterem” , dało dzieciom odpowiedź na pytanie –  Kogo nazywamy bohaterem narodowym? , Czy każdy z nas takim bohaterem może zostać?. Zorganizowane zostały także pokazy filmów dokumentalnych, fabularnych i spotów, związanych z historią Powstania Warszawskiego, a następnie prowadzono dyskusję na ich temat, aby lepiej zrozumieć kontekst i znaczenie wydarzeń. Uczniowie analizowali i interpretowali czas, miejsce i zachowanie bohaterów – „Warszawa ’44 – Miasto Które Pamięta”, „GODZINA “W” | Małgorzata Kożuchowska, Irena Krajewska ps. “Lala””,  „GODZINA “W” | Antoni Pawlicki, Jakub Nowakowski ps. “Tomek””.

Pomysły na działania, realizowane w ramach akcji BohaterON, skupiały się na upamiętnieniu i edukacji na temat Powstania Warszawskiego. Uczniowie reagowali entuzjastycznie na relacje powstańców, ich codzienność, opowieści o bohaterstwie i wytrwałości, a także prezentacje materiałów wizualnych (zdjęcia, filmy). Sprawiło to, że lekcje stały się dla nich bardziej realne i wartościowe.